Gépészet
Gépészet

Fokozatmentes CVT hajtómű a Case IH törzscsuklós traktoraihoz

Fokozatmentes CVT hajtómű a Case IH törzscsuklós traktoraihoz

Agrofórum Online

A Steiger erőgépeknél bevezetett CVX Drive hajtómű az első fokozatmentes hajtás, amelyet a törzscsuklós kormányzású traktorokhoz kifejlesztettek. Az új hajtómű előnyei nagysebességű vetésnél, vakondcső fektetésnél, és tereprendezésnél érvényesülnek.

A fokozatmentes hajtóműveket napjainkban a nagy traktor gyártók szinte mindegyike alkalmazza. A nagy teljesítményű törzscsuklós traktorok viszont eddig kimaradtak ebből a lehetőségből. A változást 2018 hozza el.

A Case IH cég ugyanis bevezeti a CVX Drive fokozatmentes hajtóműveit a Steiger traktorsorozatban (470, 500, 540) egészen az 540 LE (csúcsteljesítménynél 605 LE) teljesítményű változatig. Az opciósan elérhető hajtómű nagymértékben növeli az üzemeltetési hatékonyságot, és megkönnyíti a használatot.

Az új fejlesztések bemutatóján Mitch Kaiser, a Case IH cég traktor marketing menedzsere kijelentette, hogy „amit itt látnak, az egy erős, okos, de egyszerű traktor”. Kaiser megemlékezett arról, hogy éppen 60 évvel ezelőtt indult a Steiger traktorok gyártása, és 20 évvel ezelőtt mutatták be a Quadtrac változatokat. Most pedig itt az új hajtómű, amelynek létrehozását a csúcsidőben elvárt folyamatos teljesítmény biztosítása követelte meg. A nagysebességű vetéshez nagyteljesítmény szükséges, de ezt a teljesítményt folyamatosan kell biztosítani. A CVX hajtás működés közben folyamatos kapcsolatban van a motorral, a sebességváltóval és a TLT-vel, annak érdekében, hogy a traktor állandó teljesítményt közvetítsen a munkagépek számára.

Ez a képesség lehetőséget ad a nagysebességű vetéshez, mivel a 24 soros vetőgép minimum 500 LE teljesítményt igényel a kívánt sebesség biztosításához. Ha a megfelelő teljesítményt biztonságosan el akarjuk érni, akkor nem szükséges a vákuum mértékét csökkenteni, mert ezzel a hajtóművel a kívánt teljesítmény rendelkezésre áll.

A CVT-vel és a hozzá tartozó motorrendszerrel a traktor sebessége és teljesítménye a változó üzemeltetési körülményekhez igazítható, mivel a teljes hajtásrendszer összhangját a beépített szenzorok és számítógép programok biztosítják.

A CVX azonban többre is képes. A feladattól függően egy kezelő háromféle sebességtartományt is beállíthat, és a tartományon belüli sebességváltoztatást maximálisan kezében tarthatja. Például, ha a középső tartomány 6 m/h-ra (9,7 km/h) van beállítva, akkor a kezelőkart (Multicontroller) előretolt állapotban tartva 0-tól 6m/h (9,7 km/h) sebességig lehet haladni, ha csökkenteni akarjuk, akkor csak visszafelé kell húzni. A különböző beállított sebességtartomány elve lehetővé teszi, hogy az egyik feladathoz nagyon alacsony sebességet, a szántóföldi munkához (pl. vetés vagy talajművelés) közepes tartományt, míg a táblavégi fordulóhoz vagy szállításhoz magas sebességtartományt használjunk, és ezek között könnyen változtathassunk.

Az új CVX Drive hajtóművel fokozatmentesen szabályozhatjuk a sebesség egészen 40 km/h-ig, hátramenetben 18 km/h-ig. A megkívánt haladási sebesség vagy motorfordulatszám az Automatic Productivity Management (APM) szoftverrel valósítható meg.

A silótömörítési bemutatón a tömörítő berendezés szabályozásához egy opciós joystickot, valamint egy kormányzás közbeni irányváltót használva a gépcsoport sokkal könnyebben mozgatta az anyagot, mint korábban. A rendszer megértéséhez ugyan gyakorlat szükséges, de a CVX Drive teljes Steiger sorozatba történő bevezetésével a cég nagy lépést tett előre. A CVX Drive opció ára 42.000 USD.

Forrás: Willie Vogt/ Farm Industry News

(Dr. Jóri J. István – Agrofórum Online)

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Szenzorok a kardántengelyek hosszabb élettartamáért

2024. március 28. 13:10

Ahhoz, hogy kardántengelyünk optimális minőségben, biztonsággal használható legyen a megadott élettartamának megfelelően, a karbantartási feladatok elvégzése, illetve az esetleges felújítási munkák ellátása elengedhetetlen.

Gyakorlati tapasztalatokkal bizonyítja a Precea szemenkénti vetőgép „rátermettségét” az Amazone

2024. március 21. 09:10

Egyedi módját választotta a német Amazone a Precea szemenkénti vetőgép reklámozásának. Spanyolországtól Kazahsztánig gazdákat kértek fel arra, hogy ismertessék a gyakorlatban szerzett tapasztalataikat.

Rugalmasan használható robot mutatkozott be egy egyhektáros tesztparcellán

2024. március 19. 11:10

 Az UNL növénykutatói és biotechnológiai mérnökei által kifejlesztett Flex-Ro, a legújabb autonóm robot egy egyhektáros tesztparcellán mutatta meg, mit tud.

Extrém rendfelszedési kapacitás a John Deere V451R sorozatú körbálázóktól

2024. március 16. 12:10

A John Deere a szálastakarmány-betakarítás területén is mindig arra törekedett a fejlesztései során, hogy minden gazdaság számára a méretéhez és technológiájához leginkább igazodó, ideális bálázógépet alkosson.

Ilyen MTZ traktort még nem láttunk! - Aranyozott erőgép egy parkolóban

2018. december 11. 09:14

Valószínű, hogy ez az egyik legvagányabb Belarus MTZ 1221.2, ami valaha is legördült a fehérorosz gyártósorról.

Continental: TractorMaster és CombineMaster

2018. április 20. 07:15

Új név és programbővítés.

Itt az Agritechnica! A Massey Ferguson bemutatta az MF 9S traktort

2023. november 13. 12:12

A Massey Ferguson, az AGCO (NYSE: AGCO) világmárkája örömmel jelenti be vadonatúj, könnyen kezelhető és kiemelkedő tudású vezérgépe, az új MF 9S széria piacra lépését. Az új vezérgép-családban hat típus található 285-425 lóerő teljesítmény között.

Mindenkit lenyűgözött a Steyr újjáélesztett, legendás traktorsorozata

2023. december 19. 16:10

A Steyr Plus traktorok a közelmúltban kerültek piacra, és agresszív, vonzó megjelenésükkel rögtön meghódították a gazdák szívét. Most egy formatervezési díjat is bezsebeltek.