Gépészet
Gépészet

Új Deutz TCD 9.0 L4 motor a mezőgazdaságnak

Új Deutz TCD 9.0 L4 motor a mezőgazdaságnak

Agrofórum Online

A mezőgazdaság és az ipar számára folyamatosa új dízelmotorok készülnek. A Deutz AG új generációs motorcsaládjának első tagját TCD9.0 L4 típusjelzéssel mutatták be. Ez a négy hengeres, kilenc literes, 300 kW (402 LE) teljesítményű, rendkívül kompakt, igen gazdaságosan üzemeltethető dízelmotor teljesíti az USA Tier 4 Final, illetve az EU Stage IV  és a jövőben életbe lépő Stage V környezetvédelmi előírásokat.

Deutz TCD 9.0 L4 típusjelzésű dízelmotor (Forrás: www.deutz.com)

A Deutz AG első alkalommal a tavalyi év végén megrendezett „Bauma China 2016” kiállításon mutatta be az új TDC 9.0 L4 típusjelzésű dízelmotorját (1. kép). Ez a négyhengeres, kilenc literes dízelmotor első tagja egy új generációs motorcsaládnak, amely a Deutz és a Liebherr együttműködésével készül. A TCD 9.0 L4 dízelmotort – Deutz márkanévvel – licencgyártásban a saját kínai vegyesvállalat DDE (Deutz Dalian Engine) is készíteni fogja, a helyi kínálat erősítése érdekében.

A TCD 9.0 L4 folyadékhűtésű dízelmotor a „downsizing” jegyében készült, 9 literes lökettérfogatú, 4 hengeres, soros hengerelrendezésű. A motor egy turbófeltöltővel és intercooler levegő visszahűtővel, valamint fejlet termo-menedzsmenttel és vezérlő elektronikával rendelkezik.

A motor és a kipufogógáz-utókezelés (EAT) optimalizálva van, a kiváló rendszerhatékonyság és az alacsony hajtóanyag fogyasztás elérése, valamint a működési költség csökkentése érdekében.


1. ábra: A TCD 9.0 L4 motor teljesítmény és nyomaték jelleggörbéje (Forrás: www.deutz.com)

A TCD 9.0 L4 dízelmotor névleges teljesítménye 300 kW (402 LE), 1900 1/min alacsony motorfordulatszámnál, a maximális forgatónyomaték 1700 Nm, 1200÷1600 motorfordulatszám tartományban (1. ábra). A motor legalacsonyabb működési fordulatszáma 600 1/min. értékű.

A motor szabadalommal védett kipufogógáz-utókezelési rendszere nem rendelkezik kipufogógáz visszavezetéssel (EGR-rel), csak egy egységbe csomagolt dízeloxidációs katalizátorral (DOC) és szelektív katalitikus redukciós kisméretű dízelrészecske szűrővel (SCR+DPF). A TCD 9.0 L4 dízelmotor teljesíti az USA Tier 4 Final, illetve az EU Stage IV  és a jövőben életbe lépő Stage V környezetvédelmi előírásokat.

A motor AdBlue fogyasztása alacsony és kenőolaj cseréjének intervallum ideje magas. A legszélsőségesebb időjárási körülmények esetén is a motor igen könnyen indítható.

A rendkívül kompakt motor igen kisméretű és kistömegű, száraztömege mindösszesen 750 kg. A mezőgazdaság és az ipar számára készített korszerű, alacsony hajtóanyag fogyasztású Deutz TCD 9.0 L4 dízelmotor felhasználási területe várhatóan igen széles lesz.

Az új motorcsalád következő tagjai TCD 12.0 L6 jelzéssel 12 liter lökettérfogatú, 6 hengeres, 400 kW (536 LE) teljesítményű, illetve TCD 13.5 L6 jelzéssel 13,5 literes, 6 hengeres, 450 kW (603 LE) teljesítményű dízelmotorok lesznek.

(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Szenzorok a kardántengelyek hosszabb élettartamáért

2024. március 28. 13:10

Ahhoz, hogy kardántengelyünk optimális minőségben, biztonsággal használható legyen a megadott élettartamának megfelelően, a karbantartási feladatok elvégzése, illetve az esetleges felújítási munkák ellátása elengedhetetlen.

Gyakorlati tapasztalatokkal bizonyítja a Precea szemenkénti vetőgép „rátermettségét” az Amazone

2024. március 21. 09:10

Egyedi módját választotta a német Amazone a Precea szemenkénti vetőgép reklámozásának. Spanyolországtól Kazahsztánig gazdákat kértek fel arra, hogy ismertessék a gyakorlatban szerzett tapasztalataikat.

Rugalmasan használható robot mutatkozott be egy egyhektáros tesztparcellán

2024. március 19. 11:10

 Az UNL növénykutatói és biotechnológiai mérnökei által kifejlesztett Flex-Ro, a legújabb autonóm robot egy egyhektáros tesztparcellán mutatta meg, mit tud.

Extrém rendfelszedési kapacitás a John Deere V451R sorozatú körbálázóktól

2024. március 16. 12:10

A John Deere a szálastakarmány-betakarítás területén is mindig arra törekedett a fejlesztései során, hogy minden gazdaság számára a méretéhez és technológiájához leginkább igazodó, ideális bálázógépet alkosson.

Rolls-Royce motorok dolgoznak a mezőgazdaságban, de ezt kevesen tudják

2023. december 18. 08:10

Kevesen tudják, hogy az erőforrásai révén a Rolls-Royce is „nyakig” benne van a mezőgazdaságban, bár most a termékvonala egy részét a hasonlóan patinás Deutz AG veszi át.

Bődületes erejű motorról adott hírt a Deutz

2023. november 20. 17:10

A német Deutz AG globális szinten is a mezőgazdasági célú gépek egyik legnagyobb erőforrás-gyártója. Az Agritechnica kiállítás apropóján pedig egészen izgalmas dologgal rukkoltak elő.

A hidrogénhajtás újra előtérbe kerül!

2021. szeptember 7. 04:36

Az utóbbi időben mind több információ jelent meg, amelyek a hidrogénhajtású motorok kifejlesztését célzó megoldásról tájékoztatnak. A következőkben ezekről adunk egy rövid körképet.

A Deutz „felfalja” a Mercedes motorjait, nagy üzlet készülődik

2024. január 5. 15:40

Németországban nagy üzletet ütnek nyélbe 2024 közepén, a Deutz átveszi a Mercedes mezőgazdasági célú motorjait, a manőverbe a Rolls-Royce is belekeveredik.